ESTATUTS DE L’ASSOCIACIÓ CENTRE CULTURAL I RECREATIU DE LA BLEDA
CAPÍTOL I. La denominació, els fins i el domicili
Article 1
Amb la denominació “ASSOCIACIÓ CENTRE CULTURAL I RECREATIU DE LA BLEDA”, va ser constituïda el 1905 amb la seva antiga denominació “Sociedad Cooperativa Obrera del caserio Sur del barrio de La Bleda de Sant Martí Sarroca”, havent sigut aprovats els seus estatuts i reglament pel Governador Civil el dia 2 de juliol de 1911, aprovats pel Govern Civil el dia 28 d’agost de 1911; modificats els estatuts i adaptada l’entitat a associació per acord de l’assemblea general de socis celebrada el dia 15 de juny de 1970, inscrita en el registre d’Associacions del Govern Civil el 22 de gener de 1972, modificats els seus estatuts en diverses vegades i l’última d’elles el 3 de març de 2002, que va causar la inscripció 1586 al Departament de Justícia, Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques de la Generalitat de Catalunya el 5 de novembre de 2002. L’Associació Centre Cultural i Recreatiu de La Bleda es regeix per la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i els seus estatuts.
Article 2
L’Associació Centre Cultural i Recreatiu de La Bleda té personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d’obrar per administrar i disposar dels seus béns i cabals i dels fins que es proposen.
Tot això sense ànim de lucre i amb intencions purament altruistes i renunciarà expressament a l’obtenció de beneficis.
Els fins de l’associació són:
- Acollir i difondre la cultura.
- Promoure el debat intel·lectual.
- Esbarjo creatiu i popular.
Article 3
El domicili de l’Associació Centre Cultural i Recreatiu de La Bleda s’estableix al barri de La Bleda, municipi de Sant Martí Sarroca, província de Barcelona, i radica a la Plaça s/n.
L’àmbit i l’extensió d’aquest centre comprèn el terme municipal de Sant Martí Sarroca, comarca de l’Alt Penedès.
CAPÍTOL II. Els membres de l’Associació, els seus drets i les obligacions
Article 4
1.- Podran formar part de l’associació totes les persones de més de setze anys residents o no a La Bleda independentment del seu sexe.
La persona que vulgui ser soci haurà de presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, i aquesta resoldrà en la primera reunió que celebri amb la signatura de tres membres de la Junta.
2.- A partir dels setze anys, totes les persones amb residència habitual a La Bleda hauran de ser, obligatòriament socis per adquirir drets a l’associació. No es permetrà l’entrada a qui no tingui la condició de soci i sigui resident a La Bleda ni fins i tot abonant el preu establert per l’entrada al mateix, ni tan sols amb la qualitat de convidat.
3.- Tot soci no resident a La Bleda i que tingui un fill de l’edat de ser soci, aquest no obligatòriament ho ha de ser, en el cas que opti per no ser-ho se li cobrarà una entrada als actes no populars d’aquesta associació.
4.- Tindran dret a participar de les activitats que es porten a terme, a més dels socis, els fills d’aquests que siguin menors de setze anys.
5.- Els cònjuges dels socis residents a La Bleda seran considerats socis de ple dret, les dones dels socis no residents no seran sòcies, igual que els homes de les sòcies no residents.
6.- Tot veí amb segona residència a La Bleda, estarà subjecte al punt 2 de l’article quatre.
Article 5
Els drets que corresponen als membres de l’associació són els següents:
1.- Assistir a les reunions de l’Assemblea General, amb dret a veu i vot, excepte els socis menors d’edat que tan sols tindran dret a veu.
2.- Ser elegits per als llocs de representació o exercir càrrecs directius, sempre que portin un any d’antiguitat a l’associació.
3.- Exercir la representació que hom li confereixi en cada cas.
4.- Intervenir en el govern i les gestions, com també en els serveis i activitats de l’associació.
5.- Exposar a l’Assemblea i a la Junta Directiva tot el que consideri que pugui contribuir a fer més plena la vida de l’associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
6.- Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris de l’associació.
7.- Rebre informació sobre les activitats de l’associació.
8.- Fer ús dels serveis comuns que estableixi o que estiguin a disposició de l’associació.
9.- Formar part dels grups de treball.
10.- Posseir un exemplar dels estatuts.
11.- Consultar els llibres de l’associació.
Article 6
Els deures dels membres de l’associació són:
1.- Ajustar llur actuació a les normes estatutàries.
2.- Complir els acords de l’Assemblea General i les normes que assenyali la Junta Directiva per dur a terme aquests acords.
3.- Satisfer puntualment les quotes que s’estableixin.
4.- Mantenir la col·laboració que calgui en interès del bon funcionament de l’associació.
Article 7
Són causes per ser donat de baixa de l’Associació:
1.- Que ho decideixi la persona interessada, que ha de comunicar per escrit la seva decisió a la Junta Directiva.
2.- No satisfer les quotes fixades.
3.- No complir les obligacions estatutàries.
CAPÍTOL III. L’Assemblea General
Article 8
1.- L’Assemblea General és l’òrgan suprem de l’associació; els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable i en igualtat absoluta.
2.- Els membres de l’associació reunits en l’Assemblea General, legalment constituïda, decidiran per majoria els assumptes propis de la competència de l’Assemblea.
3.- Tots els membres quedaran subjectes als acords de l’Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui en discrepen i els presents que s’han abstingut de votar.
Article 9
L’Assemblea General té les facultats següents:
a). Modificar els estatuts.
b). Adoptar els acords relatius a la representació legal, gestió i defensa dels interessos dels seus membres.
c). Controlar l’activitat i gestió de la Junta Directiva.
d). Aprovar els pressupostos anuals de despeses i ingressos.
e). Elegir els membres de la Junta Directiva com també destituir-los i substituir-los.
f). Establir les línies generals d’actuació que permetin a l’associació complir els seus fins.
g). Fixar les quotes que els membres de l’associació hauran de satisfer.
h). Dissoldre i liquidar l’associació.
La relació de les facultats indicades en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no suposa cap mena de limitació a les àmplies atribucions de l’Assemblea General.
Article 10
1.- L’Assemblea General es reunirà en sessió ordinària com a mínim un cop l’any, dins del primer mes de gener.
2.- L’Assemblea General es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que calgui, a requeriment de la Junta Directiva o bé quan ho sol·liciti un nombre de membres de l’Associació que representi, pel cap baix, un deu per cent de la totalitat.
Article 11
1.- L’assemblea és convocada per l’òrgan de govern mitjançant una convocatòria, que ha de contenir, com a mínim, l’ordre del dia, el lloc, la data i l’hora de la reunió.
2.- La convocatòria s’ha de comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i mitjançant un escrit adreçat al domicili que consti en la relació actualitzada d’associats i associades que ha de tenir l’associació.
3.- Les reunions de l’Assemblea General les presideix el president de l’associació. Si es troba absent, el substituirà, successivament, el vicepresident o el vocal de més edat a la Junta i així correlativament. Actuarà com a secretari aquell que ho sigui de la Junta Directiva.
4.- El secretari redactarà l’acta de cada reunió, que han de signar ell mateix i el president, amb un extracte de les deliberacions, el text dels acords que s’hagin adoptat, el resultat numèric de les votacions i la llista de les persones assistents.
Al començament de cada reunió l’Assemblea General es llegirà l’acta de la sessió anterior a fi que s’aprovi o s’esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l’acta o l’altra documentació hauran d’ésser al local social a disposició dels socis.
Article 12
1.- L’Assemblea quedarà constituïda vàlidament en primera convocatòria amb l’assistència d’un mínim del vint-i-cinc per cent dels socis. També quedarà vàlidament constituïda, en segona convocatòria, sigui quin sigui el nombre de socis presents.
2.- El deu per cent dels associats pot sol·licitar a l’òrgan de govern la inclusió en l’ordre del dia d’un o més assumptes per tractar i, si ja s’ha convocat l’assemblea, sempre que ho facin dins del primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data de la reunió d’aquella. Segons l’article 322-5.2 de la Llei 4/2008, l’Assemblea general no pot adoptar acords sobre assumptes que no constin a l’ordre del dia, llevat que s’hagi constituït amb caràcter universal o que els acords es refereixin a la convocatòria d’una nova assemblea general.
Article 13
1.- En les reunions de l’Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l’associació.
2.- Els acords es prenen per majoria dels vots presents.
3.- Per adoptar acords sobre la separació de membres i nomenament de la Junta Directiva, la modificació dels Estatuts, la dissolució de l’associació, la constitució d’una Federació d’Associacions similars o la integració en una que ja existeix, caldrà un nombre de vots equivalents a les dues terceres parts dels assistents, sempre que en aquesta reunió hi siguin presents més de la meitat dels membres de l’associació en primera convocatòria. En segona convocatòria n’hi haurà prou amb el vot de les dues terceres parts dels assistents, independentment del nombre que hi hagi.
CAPÍTOL IV. La Junta Directiva
Article 14
1.- Regeix, administra i representa l’associació la Junta Directiva, que componen el president, el vicepresident, el secretari, el tresorer i quatre vocals. Aquests càrrecs han de ser exercits per persones diferents.
2.- L’elecció dels membres de la Junta Directiva, que han de ser socis, es farà per votació de l’Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions després d’haver acceptat el càrrec.
3.- Les candidatures seran obertes, és a dir, qualsevol membre de l’associació podrà presentar-s’hi i no caldrà que hi hagi tants noms com llocs a cobrir, i resultaran elegits per als càrrecs de president, vicepresident i vocals els candidats que hagin obtingut més nombre de vots i per aquest ordre. El secretari i el tresorer, els elegirà la Junta Directiva d’entre els seus membres.
4.- Els membres de la Junta Directiva no poden dur a terme cap activitat retribuïda per l’associació.
Article 15
1.- Els membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un període de dos anys.
2.- El cessament dels càrrecs abans d’extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se per:
- Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual n’exposin els motius.
- Malaltia que incapaciti per exercir el càrrec.
- Baixa com a membre de l’entitat.
- Sanció imposada per una falta comesa en l’exercici del càrrec, imposada d’acord amb el que estableix l’article 13.3 dels estatuts.
3.- Les vacants que es produeixin en la Junta Directiva es cobriran en la primera Assemblea General que se celebri. No obstant això, la Junta podrà comptar, provisionalment, fins a la pròxima Assemblea General, amb un membre de l’associació per al càrrec vacant.
Article 16
1.- La Junta Directiva té les facultats següents:
Ostentar i exercitar la representació de l’associació i portar a terme la direcció i l’administració de la manera més àmplia que reconegui la Llei i complir, d’aquesta manera, les decisions preses en l’Assemblea General i d’acord amb les normes i instruccions i les directrius generals que aquesta Assemblea General estableixi.
Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d’accions legals i interposar els recursos pertinents.
Proposar a l’Assemblea General la defensa dels interessos de l’associació.
Proposar a l’Assemblea General la defensa de l’establiment de les quotes que els membres de l’associació hauran de satisfer.
Convocar les Assemblees Generals i controlar que es compleixin els acords que s’hi adoptin.
Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.
Contractar els empleats que l’associació pugui tenir.
Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.
Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de l’associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.
Nomenar als vocals de la Junta Directiva que s’hagin d’encarregar de cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups.
Dur a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:
- Subvencions o altres ajuts.
- L’ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana.
Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvis a qualsevol establiment de crèdit d’estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina en l’article 29.
Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General.
Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a algun altre òrgan de govern de l’associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article 17
1.- La Junta Directiva, convocada prèviament pel president o per la persona que el substitueixi, es reunirà en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, però que, en tot cas, no podrà ser superior a dos mesos.
2.- Es reunirà en sessió extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter el President o bé si ho sol·licita un terç dels que la componen.
Article 18
1.- La Junta Directiva queda constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un.
2.- Els membres de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se’n. L’assistència del president o del secretari o de les persones que els substitueixin hi és necessària sempre.
3.- La Junta Directiva pren els acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 19
1.- La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços dels seus membres.
2.- També pot nomenar, amb el mateix quòrum, un o uns quants mandataris per exercir la funció que els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
Article 20
Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes i han de ser signats pel secretari i el president. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
CAPÍTOL V. El president i el vicepresident
Article 21
1.- Són pròpies del president les funcions següents:
- Dirigir i presentar legalment l’associació, per delegació de l’Assemblea General i la Junta Directiva.
- Presidir i dirigir els debats, tant de l’Assemblea General com de la Junta Directiva.
- Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.
- Establir la convocatòria de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
- Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l’associació.
- Les atribucions restants pròpies del càrrec i aquelles per a les quals el deleguin l’Assemblea General o la Junta Directiva.
2.- El president és substituït, en cas d’absència o malaltia, pel vicepresident o el vocal de més edat de la Junta, per aquest ordre.
CAPÍTOL VI. El tresorer i el secretari
Article 22
El tresorer té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’associació, com també l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de compte. Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han d’ésser visades prèviament pel president, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi.
Article 23
El secretari ha de custodiar la documentació de l’associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l’Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis.
CAPÍTOL VII. Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l’han de plantejar els membres de l’associació que vulguin formar-los, que n’han d’assabentar a la Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s’ha de preocupar d’analitzar les diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de les seves actuacions.
CAPÍTOL VIII. El Règim econòmic
Article 25
Aquesta associació té patrimoni.
Article 26
Els recursos econòmics de l’associació es nodreixen de:
- Les quotes que fixa l’Assemblea General per als seus membres.
- Les subvencions oficials o particulars.
- Les donacions, les herències o els llegats.
- Les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se.
Article 27
Tots els membres de l’associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini l’Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva.
L’Assemblea General pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals, que s’abonaran per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva, i quotes extraordinàries.
Article 28
L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i queda tancat a 31 de desembre.
Article 29
En els comptes corrents o llibretes d’estalvis obertes en establiments de crèdit o d’estalvi, hi ha de figurar les signatures del president, el tresorer i el secretari.
Per poder disposar dels fons n’hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la del tresorer o bé la del president.
CAPÍTOL IX. El règim disciplinari
Article 30
L’òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis que incompleixen les seves obligacions.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d’una amonestació fins a l’expulsió de l’associació, segons el que estableix l’article 7.
El procediment sancionador s’inicia d’ofici o bé a conseqüència d’una denúncia o comunicació. En el termini de deu dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita l’expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de quinze dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l’adopta aquest òrgan de govern també dins d’un període de quinze dies.
Contra les sancions per faltes greus i molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades hi poden recórrer, si el reglament intern estableix el procediment de fer-ho, davant la primera assemblea general que tingui lloc.
CAPÍTOL X. La dissolució
Article 31
L’associació pot ser dissolta si ho acorda l’Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.
Article 32
1.- Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la destinació dels béns i drets de l’associació, com a la finalitat, l’extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent.
2.- L’Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3.- Els membres de l’associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
4.- El romanent net que resulti de la liquidació s’ha de lliurar directament a l’entitat pública o privada sense afany de lucre que, en l’àmbit territorial d’actuacions de l’associació, hagi destacat més en la seva activitat a favor d’obres benèfiques.
5.- Les funcions de liquidació i d’execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors d’aquest mateix article són competència de la Junta Directiva si l’Assemblea General no confereix aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada.
Cap comentari:
No es permeten comentaris nous.